7 schizofrenních rad pro psaní zdravých textů

Máte na starost texty na firemních stránkách? Spravujete firemní blog? Nebo si pohráváte s myšlenkou stát se profesionálním textařem? Pak se nechte inspirovat následujícími sedmi radami (nejen) pro začínající copywritery.


Na první pohled možná budete mít pocit, že si odporují. Jsou však pouze odrazem rozpolcenosti každého zkušeného copywritera. Pokud totiž svou práci chcete dělat dobře, musíte se držet určitých pravidel a zároveň se jim tak trochu vymanit. Připadá vám to bláznivé? Možná. Ale o tom vlastně celý copywriting je.

1. Stanovte si plán, ale moc se ho nedržte

Dříve, než se pustíte do psaní jakéhokoliv textu, vždy si stanovte jasný plán a zjistěte si všechno, co potřebujete vědět. Koho musí texty zaujmout? Prodáváte textem produkt určený pro péči o miminko? Nebo se snažíte oslovit zkušeného manažera výrobní firmy? Kdo je zákazníkem? Kolik je mu let? Co ho baví? Kolik vydělává? Kde nakupuje? Z odpovědí na všechny tyto otázky vyplývá ta poslední, nejdůležitější – totiž čím ho dokážete skutečně oslovit? Váš text musí chytit za srdce. Ale ne jen tak někoho. Především toho, komu je určen.

Jenže plán je jednou věcí a realita věcí druhou. A často velmi odlišnou. Zjišťujete v průběhu psaní, že je potřeba vnést do stanoveného plánu nové světlo? Nebojte se toho. No a co, že jste měli vizi, na kterou nakonec nedojde. Klidně se od své původní představy oddalte. Účel světí prostředky. Když text zaujme a neodradí, je dovoleno prakticky cokoliv.

 

2. Nepoužívejte klišé, ale držte se jich

Rada nad zlato: Klišé o tom, jak nepsat klišé. Ano. Opakovaný vtip není vtipem. Vyhněte se všem okoukaným frázím, výplňkovým textům a nicneříkajícím formulacím. Klišé nemá nikdo rád. Jenže… Na každém šprochu pravdy trochu. Takže co z toho vyplývá? Při psaní svých textů se rozhodně vyhněte všem otřepaným frázím. Berte je ale v potaz jako svůj mustr pro vytváření zajímavých textů. A mějte na paměti, že:

  • zákazníky chcete při příchodu na web „uvítat“,
  • si zakládáte na osobním přístupu,
  • váš zákazník je váš pán,
  • poskytujete kompletní služby,
  • nabízíte individuální řešení,
  • šijete služby na míru požadavkům vašich klientů atd.

Pokud totiž chcete svou práci dělat dobře, měli byste se těchto frází skutečně držet. Ale nepište je, prosím, na svůj web!

 

3. Pište, co to dá, ale jen pokud máte co říct

Psaní je sport jako každý jiný. Chcete-li dobře psát a dokázat druhým trefně sdělit svou myšlenku, pak musíte trénovat. Takže pište, pište, pište. A taky čtěte a všemožnými i nemožnými způsoby se vzdělávejte. Ale nedělejte to pořád. Pokud nemáte co říct, raději ani nezačínejte psát. Obsahově prázdným textem totiž své čtenáře jen naštvete. A to by byla jistě škoda.

Dobrý pisálek totiž nepíše dnem a nocí, ale věnuje se i jiným věcem. Psaní je svým způsobem umění. A k umění je potřebná notná dávka inspirace. Pokud tedy trávíte celé dny pouze u klávesnice, dříve či později vás múza opustí. Nenechte ji utéct a zavčasu změňte prostředí. Zajeďte se projet na kole, vyšplhejte se na nejbližší kopec, běžte si zaplavat, nebo si třeba zajděte na kafe s kamarádkou. Hlavně se nesnažte práci honem dodělat. Ta počká. Dokonce i když je po termínu.

 

4. Lpěte na gramatice, ale nebazírujte na pravidlech

Chybný text, to je pro copywritera cestou do pekel. Jenže některá copywriterská pravidla se vymykají těm gramatickým. A co pak?

Vždy mějte na paměti, komu je text určen. Pokud píšete příručku pro učitele češtiny, pak se raději do velkých gramatických nepřesností nepouštějte. Pokud je ale váš text určen pro běžné smrtelníky, nebojte se přemýšlet nad tím, co je osloví. I kdyby to mělo znamenat nějaký ten ústupek v pravidlech českého pravopisu. Využívejte přesmyčky a slovní hříčky, kouzlete se slovy. Ale všeho s mírou. Vaším cílem by vždy mělo být: Zaujmout a nezarmoutit.

 

5. Učte se od konkurence a vykašlete se na ni, když je to potřeba

Mít přehled o své konkurenci určitě není na škodu. V mnohém vás dokáže posunout, motivovat, často i inspirovat. Nenechte se ale rozhodit. Pokud se vám zdá, že má vaše konkurence na stránkách mnohem lepší texty než vy, ještě to nutně nemusí znamenat konec vašeho byznysu. Možná si vás jen najde jiná klientela. Taková, které bude vyhovovat váš styl, nabízené služby, nebo třeba cena. Tak nepropadejte panice. Od své konkurence se učte, ale pevně se držte toho, čemu věříte.

 

6. Buďte tady vždy pro svého klienta, ale nenechte se rušit

A dostáváme se k jedné z nejobtížněji aplikovatelných rad. Přání vašeho klienta by pro vás mělo být „svaté“. Jenže pokud máte napsat skutečně kvalitní text, neměl by vás při tom nikdo rušit.

Jakmile jednou „chytnete slinu“, vypněte si vyzvánění, zrušte si upozornění na nově příchozí e-mail a zakažte si jakékoliv rozptylování. Ono se rozhodně nic nestane, když svému klientovi zavoláte o hodinu později.

 

7. Jděte si za svým, ale uchovejte si pohled malého dítěte

Píšete často? Zlepšujete se? Získáváte oprávněné textařské sebevědomí? Výborně! Zdá se, že jste dosáhli svého. Ovšem pozor. Skutečný profík nikdy nezapomíná na pokoru. Jinými slovy: Bojíte se? Je to špatně. Nebojíte se? Je to možná ještě horší.

Nikdy nezapomeňte, kdo vás živí. Jsou to lidé, kteří neznají všechna ta pravidla, která vy už ovládáte levou zadní. Možná je ani nenapadne řešit to, nad čím vy už ani nepřemýšlíte a ve svých textech automaticky používáte. Zřejmě v písemné komunikaci s vámi dělají celou řadu gramatických a stylistických chyb.

Ale. Pořád jsou to vaši zákazníci. A vy nesmíte zapomínat, že jim vděčíte za to, že pro ně můžete pracovat. Vaší práce si váží, tak si važte i vy té jejich. Stále platí, že mistrem v oboru je váš zákazník. A vy mu pouze pomáháte to v on-linu co nejlépe „okecat“.

Jsem copywriterka. Hraju si s písmenky. Texty jsem posedlá. Do psaného vkládám emoce, do vašeho podnikání vdechuji život. Tvořím obsahové strategie a píšu seriózní texty s přesahem do mnoha specifických oborů. Měním vaše čtenáře ve spokojené zákazníky.

Co mě vystihuje? Rodina. HORY. Systém. Kytara. PŘÁTELÉ. Rychlost. Důvěra. Lyže. ZODPOVĚDNOST. Sdílení. Kanoe. Čistý stůl. Naděje. A klavír.

Hledám skvělého copywritera. Zn.: Rychle

Říkáte si, že nastal čas, abyste si na psaní textů pro svůj firemní blog, nové webové stránky, PR ...

7 schizofrenních rad pro psaní zdravých textů

Máte na starost texty na firemních stránkách? Spravujete firemní blog? Nebo si pohráváte s myšlenkou stát se profesionálním ...

Čím jistojistě zabijete svůj byznys

Poslední dobou se ve svém okolí setkávám stále častěji s více či méně úspěšnými podnikateli, kteří se ve svém ...