Kolik stojí copywriter?

Jedna z prvních otázek, kterou mi zákazníci často kladou, je: „Kolik mě to bude stát?“ A není divu. Objednat si něco, o čem ještě netušíte, zda se vám to vyplatí, a přitom nevědět, jestli na konci zaplatíte pár stovek, nebo několik desítek tisíc, to si může dovolit jen málokdo.


OBSAH ČLÁNKU


Proč je cenotvorba copywritingu tak obtížná?

Ač váš pohled chápu a věřím, že by vás potěšilo, kdybych tady z rukávu vysypala konkrétní částky, udělat to nemůžu. Proč? Cenu za copywriting totiž ovlivňuje hned několik vstupních podmínek:

  • představa zákazníka o výsledku,
  • předem stanovený rozpočet
  • a druh textů.

Zákazník Užabytobylo

Každý zákazník je originál. Přesto lze jednotlivce, kteří poptávají služby copywritera, rozškatulkovat do řady kategorií. A tak existují zákazníci, kteří – řečeno s trochou nadsázky – předpokládají, že texty pro jejich weby napíšu během dopoledne, zatímco druhou rukou zvládnu míchat oběd. A abych se u toho náhodou nenudila, tak jim při psaní ještě nastavím reklamy na Facebooku. Protože to spolu přece tak trochu souvisí. Navíc mne texty živí, takže napsat pár vět, to přece není nic složitého, že ano… Jó! A když už v tom budu, tak kdyby mě u toho ještě napadl nějaký trefný slogan, který by byl… No zkrátka boží, tak by to bylo úplně super.

Zákazník Dejtesinačas

Naproti tomu zákazník z opačné polokoule pomyslného marketingového světa očekává něco zcela jiného. Chce vymazlené texty. Neočekává, že mu je odevzdám ještě tento týden. Klidně si na ně počká – třeba i několik týdnů či měsíců. Ví, že vymyslet je dá pořádnou fušku. Že musím nejprve najít nápad. Chápe, že to v praxi bude znamenat hodiny a hodiny času, během kterých budu chodit světem a přemýšlet, jak na to. A až onen fantastický nápad dostanu, tak že to stejně ani zdaleka nebude konečná. Napsané texty totiž stejně ještě mockrát přepíšu, protože mi pořád nebudou připadat dost dobré. A když už budu u páté verze, která se mi konečně bude zdát téměř dokonalá, stejně mě ještě čeká řada pochybností, konzultací s lidmi z branže a opětovné přepisování.

Není článek jako slogan

Uf. Zákazník pomluven, jdeme dál. Kromě toho, co upřednostňuje ten, kdo texty zadává, je potřeba se u naceňování textů zaobírat ještě jednou neméně významnou záležitostí – totiž tím, jaký typ textů pro vás budu psát.

  • Texty na webové stránky, ve kterých bude v deseti větách popsáno vše důležité o vašem podnikání?
  • Článek na blog, kde promlouváte s lehkostí a volností v řeči ke svým zákazníkům?
  • PR článek, který má nadchnout vaše potencionální klienty?
  • Slogan, který dostane vaši značku mezi přední společnosti na trhu?
Částka stanovená za copywriting by vždy měla odpovídat času, který copywriter textu věnuje.

Cena za normostranu to nezachrání

Ať už poptáváte copywriting jakéhokoliv charakteru, vězte, že stanovení přijatelné ceny není jednoduché. Konečnou částku totiž nelze za všech okolností odvozovat od počtu slov. A ani hodinová sazba neodráží vždy to, co je potřeba reklamním textům věnovat.

Přemýšlejte se mnou. Kolik času zabere napsání článku o jedné normostraně na téma Kdy je nejlepší přezout letní pneumatiky za zimní? A kolik času zabere příprava stejně dlouhého článku na téma Jak správně vybrat izolaci střešní okna, aby vám neutíkalo teplo ven?

A stejně jako si každé téma žádá jiné množství času, tak nelze srovnávat ani množství času strávené u psaní článku na blog s časem stráveným při tvorbě sloganu. Ono vymyslet takový dokonalý slogan totiž neznamená jen čas strávený u papíru. Jde o kreativní práci, kdy se copywriter musí inspirovat. Jsou to hodiny a hodiny času, které věnuje tomu, že přemýšlí nad tím, jak přemýšlí vaši zákazníci. Hledá něco neotřelého. Něco, co tady ještě nebylo. A přitom výsledkem je jen jedna obyčejná věta o pár písmenech.

Tak kolik teda?

Chystáte se mne oslovit, abych se postarala o vaše texty? Pak vězte, že se držím starého zlatého pravidla:

  • Chcete texty rychle a dobře? Pak to nebude levně.
  • Chcete texty rychle a levně? Pak to nebude dobře.
  • Chcete texty dobře a levně? Pak to nebude rychle.

Na českém trhu najdete široké spektrum copywriterů. Někteří vám snesou modré z nebe za páďo na normostranu. Jiní si směle řeknou o sumy, při nichž vám ztuhne úsměv na rtech. Nevím, zda vás to uklidní. Nepatřím ale ani k jedné z jmenovaných skupin.

Nečekejte ode mne částky několika tisíc za hodinu práce. Na druhou stranu texty skoro zadarmo pro vás taky psát nehodlám. Proč? Jednoduše proto, že chci, abyste byli s výsledkem spokojení. Abych měla prostor do nich vložit hlubší myšlenku, emoce i odpovědi na nevyřčené otázky vašich zákazníků. A co si budeme povídat, mít nějakou tu kačku na boty pro děti se taky hodí.

Cena šitá na míru

Toužíte po odpovědi na svou otázku, na kolik vás vyjdou konkrétně vaše texty a jak bude naše spolupráce probíhat? Pak zvedněte telefon a domluvte si se mnou schůzku. Není nic jednoduššího než to osobně probrat u dobré kávy. A nebojte. Klidně na mě můžete vysypat všechny své představy, požadavky a přání. Vždyť přece od toho tu jsem.

Jsem copywriterka. Hraju si s písmenky. Texty jsem posedlá. Do psaného vkládám emoce, do vašeho podnikání vdechuji život. Tvořím obsahové strategie a píšu seriózní texty s přesahem do mnoha specifických oborů. Měním vaše čtenáře ve spokojené zákazníky.

Co mě vystihuje? Rodina. HORY. Systém. Kytara. PŘÁTELÉ. Rychlost. Důvěra. Lyže. ZODPOVĚDNOST. Sdílení. Kanoe. Čistý stůl. Naděje. A klavír.

Jak napsat titulek, který zaujme

Vypadá to jednoduše. Ve skutečnosti je to ale na psaní článku to nejtěžší. Prosedíte u něj spoustu času. ...

9 odhalených pravd o práci copywritera

Copywriting – to zní skvěle! Jenže skutečnost je často úplně jiná, než jak to vypadá. Nahlédněte pod pokličku ...

Kolik stojí copywriter?

Jedna z prvních otázek, kterou mi zákazníci často kladou, je: „Kolik mě to bude stát?“ A není divu. Objednat ...