Text jako slivovice aneb Ta píše!

Jak vzniká dokonalý obchodní text? Kolik času zabere jeho tvorba? Podle čeho se pozná, že se vám doopravdy povedl? A co má společného skvělý text s vynikající slivovicí?


Ač se to na první pohled může zdát nelogické, proces tvorby dokonalého obchodního textu má hodně co do činění se vznikem dobré pálenky. Proč?

Opravdoví fajnšmekři si na výrobě slivovice dávají opravdu velmi záležet. Práci si užívají a v žádném případě ji nesvěří do rukou nikomu nezkušenému. Chtějí být u všeho. Znát každý detail. Kudy chodí, tudy přemýšlí nad tím, zda jim něco neuniklo a zda bude výsledek letošního pálení stát za to. A pak, když je vše konečně hotovo, se radují ze své dobře odvedené práce a po celý následující rok se těší ze svého fantastického výsledku.

Stejnou lásku, péči, nadšení a čas by měl věnovat své tvorbě i každý textař. A je úplně jedno, zda je to laik nebo odborník.

 


TIP: RÁDCE, KTERÝ VÁS NAVEDE

Přáli byste si získat praktický a ucelený návod, jak psát obchodní texty tak, aby přinášely skutečné výsledky? Toužíte přimět své zákazníky k akci a nevíte, jak na to?

Stáhněte si e-book, který shrnuje všechna nejdůležitější pravidla pro psaní úspěšných prodejních textů.

KOUPIT E-BOOK


Kvalitní ovoce přináší lahodnou chuť

Kvalita ovoce se vždy jednoznačně odrazí ve výsledku pálenky. Trnky musí být dostatečně zralé, ale ne nahnilé. Pokud chcete vypálit skutečně dobrou slivovici, musíte ovoce zbavit všech nečistot a pecek.

Chystáte se napsat opravdu dobrý obchodní text? Pak si nastřádejte dostatek kvalitních materiálů. A když říkám kvalitních, tak myslím opravdu kvalitních. Oproštěných od všech neověřených informací, bulvárních blábolů, běžně používaných klišé a dalších nic neříkajících výrazů.

Možná vás překvapí, že na každý litr slivovice padne přibližně 10 kg švestek. Ne jinak je tomu v případě psaní. Na krátký, ale zato kvalitní textík, budete potřebovat desítky zdrojů, vlastních myšlenek a nápadů. Výsledek pak ale bude dokonalost sama.

Podmínky pro kvašení rozhodnou

Celý proces kvašení ovoce ovlivňuje nejen jeho kvalita, ale také příprava nádob, správná teplota v místnosti a další podmínky. Pokud nejsou správně dodrženy, dochází k výraznému zpomalení kvašení nebo kvas ztrácí své autentické aroma.

I v případě psaní je potřeba si vytvořit vhodné podmínky. Chybí vám inspirace? Vyrazte do přírody nebo mezi lidi. Rozhlížejte se, přemýšlejte, dělejte si poznámky. Psaní zbytečně neodkládejte, ale ani neuspěchejte. Každý text musí uzrát. A vždy velmi záleží na tom, v jakém rozpoložení se jeho pisatel právě nachází.

Ideální načasování – nenáviděné i milované

Kdy je ten nejvhodnější čas pro ukončení kvašení a vypálení slivovice? Na to neexistuje jednoznačná odpověď. A v tom spočívá kouzlo celé výroby. Je to vlastně tak trochu adrenalin, který všichni pěstitelé milují. Období, kdy chodí kvas pravidelně kontrolovat a kdy mezi sebou dlouze řeší správné načasování pálení, si zkrátka užívají. A pak, když se rozhodnou, že je ten vhodný okamžik, přichází chvíle napětí, jak to celé dopadne.

Už jste někdy něco psali? Pak to jistě znáte. Něco stvoříte a zdá se vám to dost dobré. Druhý den si to po sobě přečtete a půlku předěláte. (Ne jinak tomu bylo u článku, který právě čtete.) Po týdnu přepisování už jste z toho zoufalí, máte pocit, že váš obchodní text je nakonec úplně o něčem jiném, než jste chtěli. Zároveň však víte, že se pomalu a jistě blížíte ke kýženému cíli. A pak najednou nastane ten den – vše je tak, jak má být. Váš text je dokončen. Odpouštíte mu všechnu tu dřinu a těšíte se na to, až se o něj podělíte s ostatními.

Úsilí, které se vyplatí

Pěstitelé se shodují, že není nad vlastnoručně vyrobenou pálenku. Možná zjistíte, že i obchodní texty, které si napíšete sami, jsou sice v maličkostech nedokonalé, nicméně jsou autentické, protože jsou vaše a máte je rádi. Stojíte si za každým písmenkem a víte proč. Co tedy potřebuje každý text? Jednoznačně čas a péči.

Pokud se rozhodnete hýčkat si své texty sami, nezapomeňte, že každý článek, slogan i jakýkoliv jiný obchodní text by měl mít svou formu, cíl a šťávu. Pokud vaši čtenáři vycítí, že je váš obchodní text autentický, má hlubší smysl a neobsahuje zásadní gramatické chyby, jistě se k vašim textům budou často s radostí vracet.

Kdo vypálí nejlepší?

Ačkoliv vlastní pálenka je vlastní pálenka, ruku na srdce. Kdo z nás se tomuto procesu pravidelně věnuje? Mnozí si necháme radost z veškeré práce okolo vzniku vlastní slivovice ujít. Proč?

Důvod je jednoduchý. Zkrátka proto, že to dá pořádnou fušku. V životě nemůžeme dělat úplně všechno, co bychom chtěli a co by se nám líbilo. A tak tuto práci přenecháváme raději někomu zkušenějšímu a přijdeme až k hotovému. Ušetřený čas pak věnujeme činnostem, které nám jdou od ruky nebo pro nás mají nějaký hlubší smysl. A rozhodně to neznamená, že by byla slivovice, kterou pijeme, v něčem horší než ta, kterou bychom si vyrobili sami.

Jsem copywriterka. Hraju si s písmenky. Texty jsem posedlá. Do psaného vkládám emoce, do vašeho podnikání vdechuji život. Tvořím obsahové strategie a píšu seriózní texty s přesahem do mnoha specifických oborů. Měním vaše čtenáře ve spokojené zákazníky.

Co mě vystihuje? Rodina. HORY. Systém. Kytara. PŘÁTELÉ. Rychlost. Důvěra. Lyže. ZODPOVĚDNOST. Sdílení. Kanoe. Čistý stůl. Naděje. A klavír.

Jak vymyslet skvělý slogan, který za vás vystihne vše důležité

Reklamní slogany a motta jsou pevnou součástí všech úspěšných značek, které se snaží dostat do povědomí široké veřejnosti. ...

Co článek, to landing page

Známe ho všichni. Máme ho na svých firemních stránkách, všichni jsme v minulosti byli (nebo stále jsme) rozhodnuti ...

Firemní blog: mít, či nemít?

Míra investování do marketingu společnosti – to je jedna z důležitých oblastí, v níž hledá vyrovnanost nejeden majitel ...