Texty, které zaujmou, a především prodají – to je snem každého obchodníka. Ale jaké by měly ve skutečnosti být? Dlouhé a obsáhlé, nebo naopak stručné, až téměř heslovité? A co by měly sdělovat? Množství historek, zajímavých souvislostí a emocí, nebo jen ta nejnutnější fakta?

Pokud nemůžete nalézt správnou odpověď, nevěšte hlavu. O optimální délce textů se dohaduje nejedno marketingové oddělení. Vedou se o ní spory na konferencích, v kancelářích, kde texty vznikají, i v tiskárnách. A dokonce i zkušení copywriteři často tápou, jak dlouhé by jejich texty měly v konkrétních případech být.

Proč? Jednoduše proto, že chtějí, aby byly jejich texty co nejúdernější, a zároveň čtenáře nepřipravily o důležitá sdělení.

Co říká teorie

Pravidlo copywritera, tedy mága prodejních textů, praví: Čím stručnější, tím lepší. Dá se tomu ale věřit? A platí to vždycky?

Pravdou je, že většina z nás, pomineme-li ty nejzarytější introverty, má při předávání informací zákazníkům tendenci psát zbytečně obsáhle. A to je také důvod, proč se jako zákazníci tak často topíme v nepřehledných webových stránkách, kde si můžeme přečíst celou historii firmy od A do Z včetně toho, komu se kdy narodilo dítě a kdo si kdy postavil dům. Nicméně dopátrat se základní informace, kterou hledáme, to je mnohdy skutečný kumšt. O billboardech s namačkanými nečitelnými dvaceti řádky textu ani nemluvě.

V takových případech je proto ono copywriterské pravidlo jistě na místě. A rozhodně platí: zkracovat, zkracovat a ještě jednou ZKRACOVAT, co se dá!

Když praxe učí opak

Jenže pak narazíte na perfektně zpracovaný poutavý web plný textů. Ano, čtete dobře – PLNÝ TEXTŮ!

Čtete, čtete, čtete… a najednou se přistihnete, že už otevíráte pátou podstránku a nemůžete se dočkat, co na ní asi bude. A to jste přitom původně měli v plánu jen v rychlosti mrknout do kontaktů, jestli mají o víkendu otevřeno.

Tak jak to s tou délkou textů je?

A tak se možná sami sebe ptáte: Platí poučka „zkracovat“ vždycky? Kdy jsou krátké texty žádoucí, a kdy vašeho potencionálního zákazníka naopak odradí?

Řešení této zapeklité rovnice naleznete, když půjdete k samému jádru věci a jednoduše se zamyslíte nad tím, co je to text.

  • Je to text na obálce nejnovějšího vydání vašeho oblíbeného časopisu?
  • Nebo spíše popisek kabelky ve značkovém e-shopu?
  • Či snad článek na blogu?
  • Nebo je to reklama, která vám vyskočí na zdi vašeho facebookového profilu?

Optimální délku textu vždy předurčuje to:

  • kdo ho bude číst,
  • kde ho bude číst,
  • za jakých okolností ho bude číst
  • a co od textu očekává.

Získejte ucelený návod

Chcete přitáhnout pozornost zákazníků čtivými texty, ale nevíte, jak na to?

Stáhněte si e-book s nejdůležitějšími pravidly pro psaní úspěšných prodejních textů.

Není krátký jako dlouhý

Jistě totiž chápete, že jako zákazník určitě nebudete studovat zdlouhavý obsáhlý reklamní text, který by byl uvedený na prodejním stojanu u čokoládové tyčinky za 10 Kč, kterou si už několik let kupujete pravidelně každý týden. Stejně jako nebudete přibrzďovat u přeplácaného billboardu jenom proto, abyste si stihli dočíst všech 10 řádků až do konce.

A stejně to platí i naopak. Pokud se rozhodnete koupit si nemovitost nebo si sjednat havarijní pojistku, jistě k textu na inzertním portálu či na smlouvě přistoupíte o něco víc zodpovědněji. A dokonce vás někdy nejspíš bude mrzet, že si s textem někdo nedal více práce. Produkt totiž chcete znát do posledního detailů.

Jak se správně rozhodnout

Pokud jsme v pozici zákazníka, obvykle máme v otázce, jak dlouhý by měl konkrétní text být, rychle jasno. Jakmile se ale role otočí a rozhodnutí nastavit optimální délku textu na firemních internetových stránkách, u produktů na svém e-shopu, u článků na firemním blogu nebo v rámci přípravy propagačních materiálů je na vás, ztrácíte už pevnou půdu pod nohama.

Je to i váš případ? Pak přemýšlejte: Je cílem textu prodat levný a relativně bezvýznamný produkt? Pak se nezaobírejte zbytečnými detaily a raději se zaměřte na jednoduché a jasné sdělení v jedné větě:

Vyzkoušejte naši lahodnou brazilskou kávu, která vám vnese do dnešního dne úsměv.

Naopak v případě, kdy budete prodávat televize, garážová vrata, auta nebo cokoliv, co vyžaduje rozsáhlejší investici, nebojte se jít v textech více do detailů. A nejen to. Přemýšlejte v takové situaci, co vaši zákazníci potřebují slyšet: Jaké otázky si kladou? Mají nějaké obavy? Které detaily rozhodují o jejich koupi? A pak jim na vše detailně, ale přehledně odpovězte poutavým textem. Po cestě ale neztraťte přehlednost.

Rozhoduje i umístění

Myslíte, že máte jasno? Pak vám ještě trochu zamotám hlavu. Cena produktu totiž sice rozhoduje o tom, jak dlouhý by měl prodejní text být. Kromě toho ale hraje roli i to, kde bude umístěn:

 

  • Jde o popis dražšího produktu na e-shopu? Pak se nebojte do detailů rozepsat všechny podrobnosti.
  • Jde o stránku O nás na vašem webu? Pak se délky nemusíte bát, ale jen v případě, že bude text svižný a dobře orientovaný na zákazníka.
  • Jde o billboard nebo jinou formu reklamy? Pak to zkraťte a zaměřte se na sdělení jediné konkrétní myšlenky.

Délka textu není dogma

Co působí na vás, ještě nemusí působit na druhé. Pravda, která platí v mnoha oborech. Ani copywriting není výjimkou. Myslíte si, že jste optimální délku textu odhadli správně? Můžete mít pravdu. Stejně tak ale můžete být ovlivněni i vlastním chybným úsudkem.

A tak pokud pracujete na prodejních textech, vždy naslouchejte jak své intuici, tak svému okolí. Ptejte se svých zákazníků. Nebojte se testovat různé možnosti. Připravte si více variant textů a zkoušejte, co na vaše zákazníky zapůsobí lépe.

Ideální délka spojená s poutavým, dostatečně emotivním a zajímavým textem vám dokáže přivést obrovské množství zákazníků. A pokud se vám to podaří, můžete hodit všechno teoretizování o délce textů za hlavu.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.