Kvalitní příprava dokáže usnadnit spoustu práce. Při tvorbě webových stránek to platí dvojnásob. Co byste si měli promyslet předem? A co všechno ovlivní strukturu i vzhled vašeho webu? Následující stručný průvodce vás provede základními otázkami, které vám pomohou při tvorbě webu svépomocí i při zadávání práce profesionálovi.

Obsah článku

Nejdůležitější rozhodnutí: Proč, pro koho a s jakým cílem?

K základním klíčovým otázkám patří už samotná motivace, která vás k tvorbě nových webových stránek vede. Dobře si promyslete:

  • proč webové stránky chcete vytvořit,
  • pro koho je tvoříte
  • a co bude jejich cílem.

Tvorba webu je běh na dlouhou trať. Odpovědi na tyto otázky by měly být mapou, která vás povede ke správnému cíli. Když si navíc ještě předem zanalyzujete trh a zaměříte dostatečně pečlivě i na SEO (např. provedete analýzu klíčových slov), podaří se vám oslovit přesně toho, koho potřebujete – způsobem, kterým se vám to podaří.

Nový versus redesignovaný?

Vlastníte starý web? Pak stojíte před další klíčovou otázkou: Stačí původní stránky mírně upravit (tzv. redesignovat), aby sloužily současným potřebám, nebo by byl zásah příliš velký a vyplatí se vám pustit se do tvorby zcela nového webu?

Rozhodnutí není vždy snadné. Může vám ale pomoci následující vodítko: jít cestou tvorby nového webu se vyplatí vždy, když:

  • je původní web starší než 5 let a od jeho vzniku se na něm nic neměnilo,
  • je potřeba změnit strukturu webu,
  • jsou na webu z velké části neaktuální informace,
  • webové stránky neodpovídají vašemu způsobu komunikace se zákazníky,
  • nebo je web postavený na zastaralé grafice.

Stačí web v češtině?

Další kapitolou na téma Co promyslet před tvorbou webu jsou jazykové mutace. Působíte regionálně? Pak se nejspíš budete rozhodovat jinak než v případě, že vlastníte nadnárodní firmu s miliony zákazníků po celém světě. Odpověď na otázku, zda bude web vícejazyčný, nebo si vystačíte jen s jednou jazykovou verzí, obvykle ovlivňuje celou strukturu webu i způsob použití jednotlivých textovýchgrafických prvků.

Kdo je vaše cílová skupina?

Ať už se rozhodnete pro redesign, nebo pro nové webové stránky, dalším krokem je rozhodnutí, jak má web působit. Měl by být spíše seriózní, kontroverzní, luxusní, moderní, přátelský, netradiční, nebo konzervativní?

To se odvíjí od otázky, kdo je vaší cílovou skupinou. Webové stránky mohou nadchnout a oslovit spoustu lidí. Vy ale potřebujete zaujmout především ty, pro koho jsou určeny. Snažte se proto před tvorbou webu co nejpřesněji vyspecifikovat, na koho chcete zapůsobit:

  • O koho jde?
  • Co ho zajímá?
  • Jak přemýšlí?
  • Jaké má priority?
  • Jaký problém mu pomůžete vyřešit?
  • Proč by měl navštívit váš web a vracet se na něj?
  • Jak ho dokážete zaujmout?

Podle cílové skupiny pak zvolte tón komunikace, množství uvedených informací, poměr textu a grafických prvků, barvy, obrázky apod.

Od koho se potřebujete odlišit?

Samostatnou kapitolou je pak vaše konkurence. Snaha odlišit se a nabídnout zákazníkům lepší produkty, služby či informace může podobu webu také do značné míry ovlivnit. Před tvorbou webu proto promyslete i tuto stránku věci. Nikdy byste se ale neměli na konkurenci soustředit více než na potřeby zákazníka.

Jaká bude struktura webu?

Stojí vaše podnikání na osobních kontaktech nebo na kamenné prodejně a webové stránky mají sloužit pouze jako vaše vizitka? Pak si nejspíš vystačíte s jednostránkovým webem, na kterém budou všechny důležité informace.

Pokud ale chcete na webu blíže specifikovat své služby, nebo mají vaše internetové stránky obsahovat všechny detailní informace k produktům, které nabízíte, bude struktura nového webu podstatně komplikovanější.

Ať tak, či onak, promyšlení struktury webu před jeho tvorbou rozhodně nezanedbejte. Dokonce i v případě, že se rozhodnete pro jednostránkový web, vás čeká rozhodnutí, které prvky na webu potřebujete:

  • rezervační formuláře,
  • ceníky,
  • fotogalerie a videa,
  • reference (a v jaké podobě),
  • blog,
  • aktuality,
  • vzdělávací sekce, e-booky,
  • kontaktní formuláře
  • a další.

Co má návštěvník webu udělat?

Call-to-action neboli výzva k akci. To je to, oč tu běží. Váš zákazník by si neměl webové stránky jen prohlédnout a odejít. Dobře promyšlený web nasměruje návštěvníka přesně tam, kam má. A právě na této informaci stojí struktura webu. Než se pustíte do vytváření internetových stránek, zamyslete se, co je vaším cílem. Měl by vám zákazník zavolat, vyplnit poptávkový formulář, zakoupit produkt, nebo třeba sdílet vlastní zkušenost? Odpovědi pak podřiďte celý obsah i strukturu webu. A nezapomeňte, cíli webu by měla být přizpůsobena nejen úvodní prezentace, ale každá podstránka webu.

Tvorbu webu je potřeba důkladně rozmyslet

Jaké grafické prvky použijete?

Podobu vašeho webu ovlivňuje celá řada faktorů. Použité barvy, linie i celkové rozvržení webových stránek je někdy vhodné sladit s firemním logem, barvami nebo vzhledem nabízených produktů. Budete na webu používat vlastní fotografie? Pak již při jejich vzniku myslete na to, aby ladily s webem. Stejně tak by k sobě měly ladit i jednotlivé podstránky. Obvykle se proto vyplatí promyslet celkový grafický design stránek ještě předtím, než začnete tvořit. Sami si na to netroufáte? Oslovte zkušeného webdesignera, který vás navede.

Úskalím nového webu mohou být také autorská práva. Pokud se chystáte použít cizí fotografie, obrázky produktů nebo grafické prvky, které podléhají autorským právům, vždy se ujistěte, že k tomu máte oficiální svolení nebo zakoupená autorská práva. Vyhnete se tak mnoha nepříjemným situacím.

Jak to bude s texty?

Jednou z nejopomíjenějších stránek při tvorbě webu jsou texty. Zdá se to být snadné: Všechno to vymyslíme, připravíme a pak se tam už jen něco napíše. Právě texty (v kombinaci s grafickým zpracováním) ale čtenáře buď přitáhnou, nebo odradí. Mohou nadchnout, zahřát u srdce, rozesmát, ale také popudit, urazit, nebo vyvolat jiné nepříjemné pocity.

Ano, i texty jsou věda. Psychologii obchodních textů se věnuje samostatný obor, tzv. copywriting. Obsahové stránce webu rozhodně nenechávejte prostor až těsně před spuštěním webu. Mohli byste totiž přijít na to, že by bylo lepší celou strukturu webu otočit vzhůru nohama. Více o tom, jaké práci se věnuje copywriter, se dočtete v článku Copywriter? A kdo to jako je?

Promyslete technické detaily

Obrysy nového webu už se vám nejspíš rýsují. Ještě vás ale čeká zodpovězení několika otázek:

Sami, nebo s odborníkem?

Otázka, která je zcela klíčová. Na trhu existuje celá řada funkčních řešení, jak si rychle a jednoduše vytvořit webové stránky. Lákají nízkou cenou a pocitem, že budete mít web hned a jeho tvorbu pod kontrolou. Pokud máte jasnou vizi, jak mají vaše nové internetové stránky vypadat, jsou tzv. balíčková řešení ideálním způsobem, jak se vyhnout složitému předávání práce někomu dalšímu.

Tvorba webu svépomocí se ale obvykle nakonec prodraží. A ani s termínem dokončení to mnohdy není tak slavné, jak se na první pohled zdálo. Jakmile totiž zabřednete do detailů tvorby webu, konkrétní podrobnosti vás pohltí. A než se nadějete, zjistíte, že jste teprve na začátku a už jste tomu věnovali mnohem více času, než jste plánovali. Navíc platí jednoduché pravidlo: čím snazší systém na vytváření webu, tím méně možností. Zanedbatelné není ani to, že při tvorbě webu snadno ztratíte nadhled. Vaše nové internetové stránky tak nakonec mohou být hezké a funkční, ale pokud neosloví zákazníky nebo je nenavedou ke správnému cíli, bude vaše úsilí marné.

Oslovit webaře, který má s tvorbou webů bohaté zkušenosti, proto nakonec nemusí být zbytečně drahým, složitým a neefektivním řešením. Pokud se rozhodnete nechat tvorbu webu na zkušeném odborníkovi, přihoďte ke svým rozhodnutím ještě otázku rozpočtu a termínu, do kdy potřebujete web naostro spustit. A pak už se můžete začít těšit na svůj perfektní nový web.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.