Vím, že chci nový web

Prvotní euforii z nového podnikatelského plánu nebo vize, jak vylepšit své služby, obvykle střídá zděšení: To je jakési složité! Žádný strach. Základem úspěchu při tvorbě webu je strategie. Když vše důkladně promyslíte předem, vyhnete se mnoha komplikacím a práci si i dost zjednodušíte. Tak jdeme na to.

O tom, co všechno byste si měli ujasnit než se do samotné přípravy webu pustíte, se dočtete v článku Co promyslet než se pustíte do tvorby webu.

 

Krok 1.

Programovat, nebo zkusit přichystaná řešení?

První stěžejní rozhodnutí vás čeká hned na začátku – jak celý proces tvorby webu uchopíte. To do značné míry záleží na tom, co od svého webu očekáváte a jaký máte připravený rozpočet:

  • Stačí mi vizitka: Jednu stránku se základními informacemi, o kterou neopíráte celý svůj byznys, zvládnete vytvořit levně i sami pomocí webových nástrojů zdarma. Budete se ale muset smířit s tuctovým řešením a značně omezenými funkcemi.
  • Potřebuji reprezentativní firemní web: Pokud máte v plánu tvorbu rozsáhlejšího webu, který by měl působit na úrovni, vystačíte si nejspíš s šablonovým řešením také. Pustit se do vytváření webových stránek svépomocí by se vám ale nemuselo vyplatit. Oslovte raději webaře, který má s tvorbou webů zkušenosti, nebo alespoň copywritera, grafika a UX/UI designera, kteří se postarají o dílčí části vašeho webu.
  • Chci mít na webu speciální sekci: Šablony toho dokážou hodně. Na web s nimi umístíte galerie, formuláře, reference, vyjádření zákazníků i blogové články. Stále je to ale krabičkové řešení. Pokud na internetových stránkách potřebujete inovativní funkci, nebo chcete web přizpůsobit netypickým požadavkům, vyplatí se vám investovat do naprogramování internetových stránek na míru.
  • Spouštím e-shop s tisíci položkami: Existuje řada šablonových řešení i pro menší e-shopy. Jsou skvělým způsobem, jak si prodej přes internet vyzkoušet a neinvestovat do jeho spuštění zbytečné finance navíc. Na provozování velkého e-shopu jsou ale tato řešení krátká a opět se vyplatí minimálně částečná spolupráce se zkušeným programátorem.

Krok 2.

Doména a webhosting

Každá webová stránka potřebuje mít svou adresu. Ta se v on-line světě nazývá doména. Je to jakýsi pozemek, na kterém budete web stavět. Tento článek například čtete na doméně kubackova.cz. Abyste na svou doménu mohli umístit nové internetové stránky, musíte si ji zaregistrovat u některého z běžných poskytovatelů (Wedos, Forpsi, Onebit, Active24 a mnohé další).

Doménu máte. Nyní vás čeká zřízení webhostingu – úložiště, na které webové stránky nahrajete. Pokud je doména pozemkem, webhosting si můžete představit jako základy – tedy místo, na kterém dům postavíte. U svého zřizovatele si rovnou požádejte o nastavení https protokolu, díky kterému budete internetové stránky stavět od začátku tak, aby se po spuštění správně zobrazovaly.

Krok 3.

S redakčním systémem to hravě zvládnu

Dům sice zvládnete stavět holýma rukama. S bagrem a funkčním nářadím to ale pro vás bude podstatně jednodušší. V případě tvorby webů je takovým nářadím tzv. redakční systém. Mezi nejrozšířenější patří v našich končinách publikační systém WordPress, který si jednoduše a zdarma stáhnete na webu cs.wordpress.org.

Výhodou WordPressu je jeho masivní rozšíření. Díky němu existuje nemalá komunita vývojářů, programátorů a uživatelů, kteří na svých webech a na sociálních sítích publikují mnoho rad, jak postupovat nebo co dělat v případě potíží. Pro WordPress programátoři vyvíjejí také stále nové a nové pluginy, aktualizace a vychytávky.

Krok 4.

Instaluji WordPress

Instalace redakčního systému není nijak složitá, vyžaduje ale určitou technickou zdatnost. Stačí, když se připojíte k FTP a instalační soubory WordPressu do něj nahrajete.

Poté si ve webovém prohlížeči zadáte danou doménu a necháte se provést intuitivním nastavením. Některé webhostingy (například Forpsi) dokonce nabízí, že krok instalace WordPressu za příplatek částečně připraví za vás.

Tvorba webu od začátku do konce

Krok 5.

Vybírám šablonu

Šablona je předem připravený projekt webu s přednastavenou grafikou a způsobem zobrazování obsahu. Její použití vám tvorbu webu usnadní, do určité míry vás ale i limituje.

Vybrat si můžete mezi šablonami, které jsou k dispozici zdarma, nebo si zvolit sofistikovanější řešení – šablonu si koupit, nebo si zaplatit licenci, která vám umožní neomezeně kombinovat různé prvky.

Poslední zmíněnou možnost nabízí například šablony Divi od Elegant Themes. Součástí licence je i editor Theme Builder, pomocí kterého budete jednotlivé prvky webu stavět a upravovat mnohem snáz. Než se ale do samotného výběru šablony pustíte, měli byste vědět, jak chcete, aby váš web vypadal a co od něj očekáváte.

Krok 6.

Co promyslet předem

Tvorba nového webu vypadá jednoduše. Jenže není web jako web. Každá šablona obvykle splňuje jiné požadavky (je rozdíl, zda jste prodejci aut, hudební skupina, cestovní kancelář, nebo malíř obrazů). A tak si nejprve ujasněte několik základních věcí:

  • Co je cílem webu: Budete prezentovat firmu, produkty, nebo službu? Chystáte se jen podpořit již existující web na jiné doméně, informovat zákazníky o novém produktu, registrovat zájemce k nějaké události, nebo jen zveřejňovat své myšlenky?
  • Kdo je cílová skupina: Web se nemusí (a ani nebude) líbit všem. Měl by zapůsobit na ty, pro které je určen. Získat by si je měl strukturou, obsahemdesignem.
  • Jaká bude struktura webu: Plánujete stručnou jednostránkovou prezentaci, nebo jsou vaším cílem naopak internetové stránky se spoustou podstránek a detailních informací? Potřebujete web jen v češtině, nebo se chystáte spustit i další jazykové mutace? Odpovědi na tyto otázky ovlivňují charakter a pojetí celého webu již od začátku.
  • Co všechno má web obsahovat: Budou stránky zahrnovat fotogalerie, blog, sekce s referencemi, kalendář akcí, registrační formuláře, podpůrné materiály ke stažení a další funkční prvky? Nebo si vystačíte s webem, který plní funkci vizitky?

Více na toto téma se dočtete v článku Co promyslet než se pustíte do tvorby webu.

 

Krok 7.

Připravuji strukturu webu

Všechny části webu mají návštěvníka vést ke konverzi (splnění cíle). Tou může být telefonát, nákup, registrace, objednávka služeb, nebo třeba jen kliknutí na konkrétní odkaz. Jsou to právě tyto cíle, které určují, jak bude váš web vypadat – zda ho postavíte na prezentaci produktu, na konkrétní osobě, na fotografiích, referencích, kalendáři akcí či čemkoliv jiném.

Pro firemní web je nejobvyklejší a zároveň nejpřehlednější následující struktura:

  • Úvodní stránka (tzv. Homepage);
  • stránka Produkty nebo Služby;
    • podstránka ke konkrétní službě nebo skupině produktů;
    • podstránka ke konkrétní službě nebo skupině produktů;
    • podstránka ke konkrétní službě nebo skupině produktů;
  • stránka Reference;
  • stránka O nás;
  • stránka Kontakt;
  • stránka Blog s jednotlivými příspěvky.
Co promyslet než se pustíte do tvorby webu

Krok 8.

Důkladná příprava šetří čas

Zdá se, že už se můžete pustit do práce. Pokud si ale chcete ušetřit spoustu pozdějších starostí a předělávání téměř celých internetových stránek, promyslete předem i další detaily. Co všechno můžete zvážit předem a držet se toho při tvorbě webu?

  • Design stránek: barvy, fonty, velikosti, odkazy, tlačítka a další. Grafickému designu internetových stránek se obvykle věnuje webdesigner.
  • Texty: čtenáře jimi zaujměte a přimějte k akci. Obsahu by měli vždy rozumět. Nepoužívejte klišé a dejte si pozor na gramatické chyby. Používejte zpětné odkazyklíčová slova. Na práci s texty můžete využít zkušeného copywritera.
  • Uživatelská přívětivost: aneb na mém webu se nikdo neztratí. Všechno dává smysl, každý odkaz někam vede a každé tlačítko dostane zákazníka tam, kam potřebujete. Návštěvníka svého webu nikdy nenecháte v nejistotě. O to vše (a mnoho dalšího) se stará UX/UI designer.
  • Fotografie, obrázky, gify, videa a loga: promyslete, zda budete používat vlastní grafický obsah, fotografie z fotobank nebo z jiného zdroje. Nezapomeňte, že ke každému videu či obrázku potřebujete licenci či svolení k použití. A každý použitý obrázek zmenšete přesně na takovou velikost, jakou šablona vyžaduje. Web tak zůstane rychlý a plně funkční.

Krok 9.

Konečně začínám tvořit

Uf. Také jste si mysleli, že už budete mít web dávno hotový? Dobrou zprávou však je, že všechen čas, který jste věnovali důkladné přípravě, se vám nyní zúročí. A teď už se můžete pustit do samotné tvorby webu a nastavování. To je se všemi dostupnými nástroji relativně snadné, nicméně se připravte, že ani na jednostránkové prezentaci není práce úplně málo. Obvykle musíte připravit velké množství obsahu a neztratit přitom ze zřetele všechny návaznosti.

Jakmile máte obsah hotový, zkontrolujte, zda vám fungují všechny odkazy, zda nemáte na webu příliš velké obrázky, a samozřejmě také to, jak se vám web zobrazuje v různých prohlížečích a zařízeních.

Krok 10.

Nástroje, díky kterým budu v online světě vidět

Nyní vás čekají závěrečné úpravy. Váš web díky nim bude přehledný, poutavý a plně funkční a líbit se tak bude návštěvníkům i vyhledávačům. Na některé věci myslete už od začátku tvorby (strukturování obsahu, rozlišování nadpisů a podnadpisů apod.), část věcí zvládnete i dodatečně:

  • Použití SEO nástrojů: Stáhněte si plugin (viz níže), který ke každé stránce uloží nejdůležitější údaje. Vyhledávačům tím pomůžete správně rozpoznat obsah. Free verze SEO nástrojů obvykle nabízí ke každé podstránce vyplnění názvu stránky, stručného popisu obsahu, zobrazovanou url adresu a hlavní klíčové slovo. V placených verzích se pak dočkáte i dalších rozšíření.
  • Prolinkování webu: Návštěvníky i vyhledávače naveďte pomocí odkazů přímo v textu k dalším souvisejícím informacím. S množstvím odkazů to nepřehánějte, jejich používání ale ani nevynechávejte.
  • Odkazy na váš web: Obecně platí, že na čím více cizích stránek umístíte link na váš web, tím lepší obsah (z pohledu vyhledávačů) nabízíte. Využijte proto každou příležitost, jak dát o sobě vědět. Vyhněte se ale profláknutým katalogům, které jejich provozovatelé založili pouze pro tyto účely. Vyhledávače nejsou hloupé a vašemu webu by taková reklama mohla akorát tak uškodit.
  • Nastavení přesměrování: Zobrazovaly se doposud stránky vašeho starého webu na předních příčkách vyhledávačů a nyní potřebujete na připravovaném webu změnit strukturu URL adres? Pak je škoda o tyto pozice přijít. Než vyhledávače zaregistrují, že vaše stránky prošly změnou, použijte plugin, který návštěvníky vašeho starého webu přesměruje přesně tam, kam potřebujete. Nepřijdete tak o zákazníky, ani o dobré hodnocení webu ze strany vyhledávačů.

Krok 11.

Pluginy: co to je a k čemu slouží

Pro většinu lidí, kteří nemají s IT světem mnoho společného, to působí jako něco strašně složitého, či dokonce sprostého. Ve skutečnosti je ale plugin pouze doplněk, který dokáže nastavení webu přiohnout vašim potřebám.

Pluginy nainstalujete přímo v prostředí WordPressu a poskytnou vám nejrůznější doplňky (např. SEO nástroje, zálohování, či nastavení přesměrování), vychytávky (např. zalamování textů, duplikaci již vytvořených stránek) a bezpečnostní prvky (např. antispamy ke komentářům).

Krok 12.

Nastavuji Google Analytics a další vychytávky

Po spuštění webu do ostrého provozu zřejmě budete chtít mít přehled o tom, jak se mu daří. Využít k tomu můžete běžně dostupné nástroje. Nejrozšířenějším z nich je Google Analytics.

Po registraci si v administraci Analyticsu vygenerujete měřící kód, který uložíte do nastavení svého webu. V případě DIVI šablon najdete v nastavení kolonku přímo pro tyto účely. Do té jen vložíte kód a o nic dalšího už se nemusíte starat.

Krok 13.

Povinné údaje, GDPR a Cookies lišta

Mít web je jedna věc. Vyhovět všem zákonným požadavkům je ale věc druhá. Co všechno byste měli na webu podle zákona uvést, by vydalo na samostatný článek. V každém případě vás nejspíš překvapí, že mezi kontaktními údaji na webu byste měli uvést mnohé detailní informace o provozovateli.

Na webu byste měli mít k dispozici i zásady ochrany osobních údajůcookies lištu. V případě, že například sledujete návštěvnost stránek, využíváte totiž osobní údaje návštěvníků (ano, dokonce i IP adresa je dle zákona osobní údaj). Ve váš neprospěch navíc hraje to, že zákony ošetřující tuto problematiku, se neustále mění.

Právním záležitostem v marketingu se dlouhodobě věnuje například advokátní kancelář eLegal, která pořádá na podobná témata řadu školení a na svém blogu pravidelně zveřejňuje nejnovější informace týkající se právě povinných údajů a GDPR.

Krok 14.

Bez zálohování ani ránu

Není nic, co by bylo více frustrující, než když se pustíte do tvorby webu, máte za sebou kus práce a náhle se něco pokazí. Omylem si smažete to, na čem jste makali celý den, nebo vám selže nějaké nastavení. Hned od začátku proto zálohujte. Pomůže vám v tom například plugin UpdraftPlus.

Krok 15.

Spouštím web do ostrého provozu

Tak a je to tady. Všechno máte hotovo a přichystáno. V závislosti na způsobu tvorby webu se nyní můžete pustit do jeho spuštění.

Pokud jste v nastavení na začátku příprav zakázali robotům vyhledávačů váš web procházet, nyní nezapomeňte toto nastavení zrušit. Po spuštění do ostrého provozu vše důkladně zkontrolujte. Fungují obrázky, odkazy, zobrazování na mobilech a tabletech přesně tak, jak potřebujete? Pak máte vyhráno. Jestli ne, pak hodně štěstí. Hledání příčin a opravování rozhozeného formátování je obvykle nejnáročnější fází celého projektu.

Krok 16.

Starám se o správu webu a pravidelné aktualizace

Každý dům potřebuje pravidelnou údržbu. A váš web je právě takovým malým domem. Spuštěním stránek práce nekončí. WordPress vydává pravidelně aktualizované verze, se kterými se obvykle aktualizují i používané pluginy a další nástroje. Pravidelně proto kontrolujte na webu i v administraci, zda je vše v pořádku a zda vaše nastavení nevyžaduje nějakou úpravu. Před i po každé větší úpravě pak web opět zálohujte. Vyhnete se tak mnoha problémům ve chvílích, kdy se něco pokazí (a že se to nestává jen výjimečně).

Hravě to zvládnu. Ale proč?

V předchozích krocích jsme si velmi stručně shrnuli všechny kroky, které byste při tvorbě webu neměli vynechat. Také vás překvapilo, kolik činností vytváření www stránek zahrnuje?

Je-li pro vás IT svět španělskou vesnicí, nemáte moře volného času, nebo vás nebaví bojovat s tisíci drobných překážek, přenechte tvorbu nového webu někomu, kdo se všemi jejími úskalími už v minulosti mnohokrát prokousal. Ušetříte si tím nervy, starosti, čas a nejspíš i peníze, které byste nakonec rádi dali komukoliv, kdo za vás rozdělaný web zprovozní.

Sám si na to netroufám

Potřebujete pomoct s tvorbou webových stránek, nebo jen s některou z jejich dílčích částí? Ráda pro vás připravím texty, grafický design, promyslím uživatelskou přívětivost i zprovozním celý web od začátku do konce.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.