Reklamní slogany a motta jsou pevnou součástí všech úspěšných značek, které se snaží dostat do povědomí široké veřejnosti. Měla by mít nějaký skvělý reklamní slogan i vaše firma? Zvládnete ho vymyslet sami? A na co všechno byste si měli dát při jeho tvorbě pozor?

Dříve, než se pustíte do samotného vymýšlení reklamního sloganu, zamyslete se nad tím, co všechno od něj očekáváte. Co má přinést vaší značce? A co vašim zákazníkům? Pravděpodobně si od něj slibujete, že:

  • zvýší povědomí o činnosti, které se věnujete,
  • sdělí výhody produktu, služby nebo značky,
  • nabídne řešení problému, který zákazník má,
  • přitáhne pozornost zákazníků,
  • zapůsobí na emoce,
  • vyvolá pocit sounáležitosti,
  • přesvědčí spotřebitele o potřebě,
  • bude pevně spjat s vaší značkou
  • a bude ji provázet po několik dalších let či dokonce desetiletí.

Souhlasíte se všemi uvedenými body? Pak vás čeká náročná práce. Musíte totiž vymyslet krátké, úderné, výstižné a nadčasové heslo.

Slogan za každou cenu?

Možná si říkáte, že je celkem jedno, jak budete svou značku prezentovat. Máte nové logo, připravujete nový web a prostě došla řada i na slogan. Tak tam něco bouchnete a máte po starosti. Opravdu je ale jakýkoliv slogan dobrou reklamou?

Společnosti každoročně investují do vymýšlení firemních hesel a sloganů obrovské finanční prostředky. Často však zákazníci vůbec netuší, co jim má motto sdělit. Pokud má mít totiž claim skutečný smysl, pak musí v jedné krátké větě sdělovat určité poselství.

Máte pocit, že jste vše řekli už samotným logem? Nebo zkrátka nemáte lidem co říct? Pak se do vymýšlení claimu raději ani nepouštějte. Pokud nebudete mít své vlastní firemní heslo, uškodíte si tím méně, než pokud byste honem vypotili něco, co by nedávalo smysl.

Přemýšlejte o zákaznících

Stejně jako u všech obchodních textů, tak i v případě vymýšlení sloganu platí, že chcete-li se přiblížit svým zákazníkům, musíte je nejprve poznat. A tak přemýšlejte: koho chcete sloganem oslovit a přitáhnout?

  • Jsou vašimi zákazníky mladí, nebo starší lidé?
  • Nabízíte specifické zboží pro muže, nebo pro ženy?
  • Jsou vaše produkty či služby šité na míru lidem, kteří si potrpí na kvalitu, nebo vám jde především o masový prodej za nízkou cenu?

Tyto a mnohé další otázky vás přivedou k tomu, co by měl váš slogan jednoznačně obsahovat.

Pusťte se do práce

Už víte, koho chcete oslovit? Pak se nalaďte na jeho vlnu a váš proces tvorby může začít. Připravte se na to, že vymýšlení skvělého sloganu těžko zvládnete během polední pauzy nebo při nudné pracovní poradě. Vymyslet fantastický a snadno zapamatovatelný slogan, který bude během následujících let neodmyslitelně spjatý s vaší společností, je skutečná dřina.

Jak při vymýšlení sloganu postupovat

Při vytváření sloganu se řiďte především následujícími devíti radami. Potřebujete při vymýšlení sloganu či jiných textů získat potřebný nadhled? Pak si stáhněte praktickou příručku, která vás provede všemi základními tipy pro tvorbu prodejních textů.

1. SEPIŠTE SI NÁPADY

Zaznamenejte si vše, co chcete zákazníkům sdělit. Pište si i to, co se vám hned od začátku jeví jako absolutní hloupost. Možná vám to v konečné fázi tvorby poslouží jako skvělý odrazový můstek pro další nápady.

2. Přemýšlejte nad problémy zákazníků

Zákazníky přitáhnete nejčastěji tak, že jim dáte najevo, že jim dokážete pomoci s tím, co je zrovna trápí. Zamyslete se detailně nad svými produkty či službami, ale zachovejte si komplexní pohled na své podnikání. I zdánlivě nesouvisející věci vás mohou navést na neokoukanou frázi, která se k vašemu byznysu bude hodit.

3. Hledejte skryté souvislosti

Existuje něco, k čemu by se vaše podnikání dalo přirovnat? Jsou vaše hodnoty obdobné něčemu, co je lidem blízké a co znají z běžného života? Nebojte se to zakomponovat do svých nápadů. Pozor ale, aby bylo z hesla jasné, že jde jen o metaforu. Jinak byste na své webové stránky či do svého obchodu mohli přitáhnout lidi, kteří se zajímají o zcela odlišné odvětví.

4. Buďte originální

Nebojte se porušit pravidla. Netočte se pořád dokola kolem toho, co už použila vaše konkurence. Ani se nesnažte sloganem sdělit to, co je naprosto jasné. Raději se pokuste vystihnout podstatu důležitého sdělení: Proč se na vás zákazníci mohou spolehnout? V čem jste jedineční? Proč právě vy jste skvělou volbou?

5. Nechoďte kolem horké kaše

Na sdělení důležité myšlenky máte jen několik slov. Buďte proto konkrétní a přímočaří. S přílišnou kreativitou se vystavujete riziku, že váš sled myšlenek nikdo nepochopí a důležité sdělení utopíte v nicneříkající frázi.

6. Zůstaňte pozitivní

Doba je zlá. Špatných zpráv mají kolem sebe lidé až až. Hledají něco, co je potěší. Zkrátka něco, co je pohladí po duši.

7. Držte se pravdivých a upřímných informací

Nedělejte ze sebe někoho, kým nejste. Jinak budete druhým akorát tak pro smích. Budete-li se snažit předat v mottu zákazníkům jasné a smysluplné sdělení, nebude váš slogan zavádějící, ani nebude působit dojmem, že se ve skutečnosti věnujete úplně jinému oboru. Najdou si vás pak zákazníci, kteří u vás dříve, či později nakoupí. Ne ti, které jen zaujala zajímavost vašeho sloganu.

8. Přiberte si někoho na pomoc

Víc hlav víc ví. To není nic nového pod sluncem. A v případě vymýšlení úderného hesla je brainstorming s lidmi, kterým důvěřujete, k nezaplacení. Budete se divit, co všechno vás při společném vymýšlení napadne. Když se otevře přehrada vašich myšlenek, o skvělé nápady určitě nebude nouze. Zároveň si ale dejte pozor, aby do rozhodování o výběru sloganu nevstupovalo příliš mnoho lidí. Rozhodující slovo by vždy měl mít jen jeden člověk.

9. Nespěchejte

Dejte nápadům čas. Vymýšlení vám možná zabere několik dní, týdnů, nebo dokonce měsíců. Pamatujte ale, že první vlaštovka nikdy není tím nejlepším nápadem. Vše zajímavé si zapište a nechejte to uležet. Věnujte se jiným věcem, vyčistěte si hlavu, zrelaxujte. A pak se ke svým nápadům vraťte a znovu je zhodnoťte. Pravděpodobně zjistíte, že claim, který se vám líbil nejvíce, vám najednou přijde plytký a nezáživný, zatímco klenot najdete mezi vyřazenými slogany.

Inspirujte se nejlepšími

Teoreticky už víte, jak na to. Možná vám ale chybí potřebná múza. Nechejte se inspirovat slogany, kterými se pyšní, nebo v minulosti pyšnily známé české i nadnárodní společnosti. Přemýšlejte nad tím, proč tato hesla znají všichni a co zákazníkům sdělují.

  • Kofola: Když ji miluješ, není co řešit.
  • AirBank: I banku můžete mít rádi.
  • Mattoni: Mattoni už není.
  • Mattoni: Kde to žije, tam je Mattoni.
  • Seznam: Najdu tam, co neznám.
  • Redbull: Redbull ti dává křídla.
  • BMW: Navrženo pro radost z jízdy.
  • KFC: Proklatě dobré kuře.
  • L’Oreal: Protože já za to stojím.
  • Hellmanns: Prostě to nejlepší.
  • Whiskas: Kočky by kupovaly Whiskas.
  • Hera: Pečení je radost. Hera je pečení.
  • Česká pojišťovna: Chráníme vaše sny.
  • Kooperativa: Pro život, jaký je.
  • Shell: Aby váš motor lépe Shell.
  • Danone: Zdraví, které chutná.
  • Fernet Stock: I muži mají své dny.
  • Fernet Stock: Výjimečně hořký. Výjimečně dobrý.
  • OBI: Když nevíte coby, najdete to v OBI.
  • Poděbradka: Více chuti do života.
  • Radegast: Život je hořký. Bohudík.
  • Spak: Spak má šmak.
  • Toyota: Nic není nemožné.
  • Vanish: Skvrn a špíny se zbavíš.
  • Wüstenrot: Řešení vašeho bydlení.

Aby slogan rezonoval

Dát dohromady několik slov, která vystihnou podstatu věci, se může zdát docela snadné. Vymyslet ale úderné heslo, to dá pořádnou práci. Správný slogan totiž musí znít. Měl by být klenotem, který bude ve změti všech ostatních informací, jež se kolem vašeho zákazníka šustnou, zkrátka a jednoduše zářit. A je úplně jedno, jestli váš slogan bude obsahovat zdánlivý nesoulad, nebo třeba úmyslnou gramatickou chybu. Má-li váš slogan fungovat, pak musí být především skvěle zapamatovatelný a mít své nezaměnitelné charisma.

Abyste dosáhli kýženého efektu, využijte údernosti krátkých vět či zajímavého rýmu. A nezapomeňte, že nedokonalost někdy zaujme mnohem více než fantasticky vyladěný text, který je stejně dokonalý jako všechny ostatní. Dejte si proto záležet, aby vaše slova měla sílu a nebyla jen planým a okoukaným slibem, který na vás křičí z cedulí na každém rohu.

Máte hotovo? Tak to zkraťte

Jste přesvědčeni, že jste vymysleli skvělé heslo, které jen tak něco nepřekoná? Pak se na něj podívejte ještě z dalšího úhlu pohledu. Je to nekonečné, že ano? Výsledek ale bude stát určitě za to. Dá se z motta některé slovo vyškrtnout? Jde to říct jednodušeji? Výstižný slogan musí být stručný. Zákazníkům nemusíte sdělit úplně vše. Spoustu věcí si domyslí. Důvěřujte jim. A sloganem sdělte jen opravdovou podstatu věci.

Dvakrát měř, jednou řež

Slogan obvykle obsahuje 4 až 8 slov. Vaše podnikání ale bude pravděpodobně provázet po několik dalších let. Možná bude dokonce součástí vašeho loga, které zdobí sídlo firmy, je pevnou součástí polepů aut a budete ho omílat ve všech reklamách. Dejte si proto opravdu záležet, aby byl nový slogan trefný, výstižný, neokoukaný a aby nikoho neurážel.

Dříve, než jej vypustíte na světlo světa, zeptejte se svých přátel, co na něj říkají. Nebojte se ho konzultovat se svými zákazníky. Možná se budete divit, jaké emoce v nich vyvolává a jak ho pochopili. A v neposlední řadě se ujistěte, že podobnou myšlenku nenesou slogany vašich konkurentů. Zapátrejte na internetu, zda tímto heslem nelezete někomu do zelí. Vyhnete se tak případným problémům v podobě soudních sporů a nutnosti vymýšlet nové heslo. Váš slogan bude zkrátka dokonalý.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.