Jedna z prvních otázek, kterou mi zákazníci poptávající copywriting často kladou, je: „Kolik mě to bude stát?“ A není divu. Objednat si něco, o čem ještě netušíte, zda se vám to vyplatí, a přitom nevědět, jestli na konci zaplatíte pár stovek, nebo několik desítek tisíc, to si může dovolit jen málokdo.

Proč je cenotvorba copywritingu tak obtížná

Ač váš pohled chápu a věřím, že by vás potěšilo, kdybych tady z rukávu vysypala konkrétní částky, udělat to nemůžu. Proč? Cenu za copywriting totiž ovlivňuje hned několik vstupních podmínek:

  • představa zákazníka o výsledku,
  • předem stanovený rozpočet
  • a druh textů.

Zákazník Užabytobylo

Každý zákazník je originál. Přesto lze jednotlivce, kteří poptávají služby copywritera, rozškatulkovat do řady kategorií. A tak existují zákazníci, kteří předpokládají, že texty pro jejich weby napíšu během dopoledne, zatímco už u toho budu vymýšlet strategii obsahu na jejich letáky. A abych se u toho náhodou nenudila, tak jim při psaní ještě nastavím reklamy na Facebooku. Protože to spolu přece tak trochu souvisí. Navíc mne texty živí, takže napsat pár vět, to přece není nic složitého, že ano… Jó! A když už v tom budu, tak kdyby mě u toho ještě napadl nějaký trefný slogan, který by byl… No zkrátka boží, tak by to bylo úplně super.

Zákazník Dejtesinačas

Naproti tomu zákazník z opačné polokoule pomyslného marketingového světa očekává něco zcela jiného. Chce vymazlené texty. Neočekává, že mu je odevzdám ještě tento týden. Klidně si na ně počká – třeba i několik týdnů či měsíců. Ví, že vymyslet je dá pořádnou fušku. Že musím nejprve najít nápad. Chápe, že to v praxi bude znamenat hodiny a hodiny času, během kterých budu chodit světem a přemýšlet, jak na to. A až onen fantastický nápad dostanu, tak že to stejně ani zdaleka nebude konečná. Napsané texty totiž stejně ještě mockrát přepíšu, protože mi pořád nebudou připadat dost dobré. A když už budu u páté verze, která se mi konečně bude zdát téměř dokonalá, stejně mě ještě čeká řada pochybností, konzultací s lidmi z branže a opětovné přepisování.

Není článek jako slogan

Uf. Zákazník pomluven, jdeme dál. Kromě toho, co upřednostňuje ten, kdo texty zadává, je potřeba se u naceňování textů zaobírat ještě jednou neméně významnou záležitostí – totiž tím, jaký typ textů pro vás budu psát.

  • Texty na webové stránky, ve kterých bude v deseti větách popsáno vše důležité o vašem podnikání?
  • Článek na blog, kde promlouváte s lehkostí a volností v řeči ke svým zákazníkům?
  • PR článek, který má nadchnout vaše potencionální klienty?
  • Slogan, který dostane vaši značku mezi přední společnosti na trhu?

Cena za normostranu to nezachrání

Ať už poptáváte copywriting jakéhokoliv charakteru, vězte, že stanovení přijatelné ceny není jednoduché. Konečnou částku totiž nelze za všech okolností odvozovat od počtu slov. A ani hodinová sazba neodráží vždy to, co je potřeba reklamním textům věnovat.

Přemýšlejte se mnou. Kolik času zabere napsání článku o jedné normostraně na téma Kdy přezout letní pneumatiky za zimní? A kolik času zabere příprava stejně dlouhého článku na téma Jak správně vybrat izolaci střešní okna, aby vám neutíkalo teplo ven?

A stejně jako si každé téma žádá jiné množství času, tak nelze srovnávat ani množství času strávené u psaní článku na blog s časem stráveným při tvorbě sloganu. Ono vymyslet takový dokonalý slogan totiž neznamená jen čas strávený u papíru. Jde o kreativní práci, kdy se copywriter musí inspirovat. Jsou to hodiny a hodiny času, které věnuje tomu, že přemýšlí nad tím, jak přemýšlí vaši zákazníci. Hledá něco neotřelého. Něco, co tady ještě nebylo. A přitom výsledkem je jen jedna obyčejná věta o pár písmenech.

Tak kolik teda?

Chystáte se mne oslovit, abych se postarala o vaše texty? Pak vězte, že se držím starého zlatého pravidla:

Chcete texty rychle a dobře?
Pak to nebude levně.

Chcete texty rychle a levně?
Pak to nebude dobře.

Chcete texty dobře a levně?
Pak to nebude rychle.

 

Na českém trhu najdete široké spektrum copywriterů. Někteří vám snesou modré z nebe za páďo na normostranu. Alespoň teoreticky, tedy. Jiní si směle řeknou o sumy, při nichž vám ztuhne úsměv na rtech. Nepatřím ale ani k jedné z jmenovaných skupin.

Nečekejte ode mne částky několika tisíc za hodinu práce. Na druhou stranu texty skoro zadarmo pro vás taky psát nehodlám. Proč? Jednoduše proto, že chci, abyste byli s výsledkem spokojení. Abych měla prostor do nich vložit hlubší myšlenku, emoce i odpovědi na nevyřčené otázky vašich zákazníků. A co si budeme povídat, mít nějakou tu kačku na nové boty pro děti se taky hodí.

Cena šitá na míru

Toužíte po odpovědi na svou otázku, na kolik vás vyjdou konkrétně vaše texty a jak bude naše spolupráce probíhat? Pak zvedněte telefon a domluvte si se mnou schůzku. Není nic jednoduššího než to osobně probrat u dobré kávy. A nebojte. Klidně na mě můžete vysypat všechny své představy, požadavky a přání. Vždyť přece od toho tu jsem.

Kdo jsem

Tvořím obsahové strategie, píšu čtivé texty, ladím grafiku. Jsem copywriterka, UX/UI designerka a webařka v jednom.  Pomáhám vám oslovit čtenáře a přeměnit je ve spokojené zákazníky.

S čím vám pomůžu

Webové stránky

Vytvořím pro vás funkční a poutavý web, který vaše zákazníky osloví. O jeho tvorbu se postarám od začátku do konce. A navíc bude skvěle vypadat.

Propagační materiály

Nový poutač, vizitky, letáky? Udělat dobrý dojem nemusí být složité. Vytvořím textový a grafický návrh, zajistím tisk. A vy se můžete věnovat tomu, co vás baví.

Obsahový marketing

Naplním váš firemní blog, prolinkuji web, připravím PR texty. Zákazníkům představím vaši lidskou tvář, nezapomínám ale ani na SEO.